Red Wing
Hvad er det, som ikke kan slides ihjel og kun bliver pænere af at blive ældre? En Red Wing-støvle. Selvfølgelig. Det amerikanske brand Red Wing er ikke bare hvilket som helst firma. Nej, det er nemlig et firma, som er ældre end langt de fleste nulevende mennesker. Og så producerer de fodtøj, som kan leve en hel menneskealder. Hvis ikke længere.
Red Wing-skoen blev første gang produceret i 1905 i byen Red Wing i Minnesota. Der ikke er meget opfindsomhed at finde i navnet, men det er kun godt. For opfindsomheden er blevet brugt et andet sted. Den er nemlig blevet brugt til at komme op med et bredt udvalg af solidt fodtøj, som har forkælet utallige herrefødder i over 100 år.
Firmaet bag Red Wing har gået fra generation til generation fire gange. De producerer omkring 5.000 par sko om dagen, 24.000 par om ugen 1,2 millioner par om året. Og der er en god grund til, at de stadig har så meget vind i sejlene den dag i dag.
Red Wing-støvlen bygger nemlig på én ting. Godt, solidt håndværk. Det er ganske enkelt det, som har gjort netop dette brand til en stor succes. Selvom teknologien har overtaget produktionen af rigtig mange af de produkter, vi kan købe i dag, så er det ikke meget den har gjort ved produktionen af Red Wingstøvler.
Ifølge Red Wing kan maskiner ikke det, mennesker kan. Mennesker kan bedømme farven på læderet og se fejl. Mennesker har et kritisk øje. Og det er noget, som maskiner aldrig vil kunne. I hvert fald ikke nu. Langt de fleste af Red Wing's støvler bliver syet med menneskehænder og symaskiner som værktøj. For den nuancerede procedure kan ikke oversættes til en maskine. Det er kun medarbejdere som Shirley Sommerfield, der kan det. For hun har nemlig arbejdet for firmaet i 40 år.
Før i tiden var Red Wing-støvler mest henvendt til jernbanearbejdere og soldater. Men sådan er det langt fra længere. Støvlerne er set brugt vidt og bredt, og de har nærmest fået en ikonisk status. For hvem kan ikke lide kvalitet, når det er bedst?
Se vores udvalg af Red Wing her.
Se videoen 'The leather will teach you' og få et indblik i brandets store fokus på kvalitet.
Skriv en kommentar